D-vitamin mint csodaszer?
2010. február 08. 08:14 Timilla
(0 hozzászólás)
A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a D-vitamin sokkal több mindenre alkalmas mint pusztán a csontjaink erősítésére, ahogy eddig tudtuk.
D-vitamin szükséges ahhoz, hogy szervezetünk képes legyen megfelelően hasznosítani a kálciumot, most azonban kiderült, hogy hiánya nemcsak gyerekkori csontdeformációkat és idősebb kori oszteoporózist idézhet elő, hanem növeli az esélyét számos más betegség előfordulásának is, például cukorbetegség, szklerózis multiplex, reumás ízületi gyulladás, a Alzheimer kór vagy a béldaganatok.
A D-vitamin legfőbb forrása a napfény és a táplálkozás. A bőrünkben a napfény hatására termelődik ez a vitamin, ám télen érthető módon kevesebb esélyünk van a nap áldásos sugarait élvezni. Nyáron a bőrrák veszélyének növekedése miatt szinte mindenki naptejet használ, így akkor sem biztos, hogy elég D-vitamint termelünk magunknak. A különböző étrendkiegészítőkben megtalálható nagyobb mennyiségű A-vitamin is csökkenti a D hatásfokát. Az élelmiszerek közül legnagyobb mennyiségben a zsíros halakban (pl. lazac), a májban, a tejben és a tojásban bújik meg a D-vitamin. Sok margarin vagy kukoricapehely is fel van turbózva D-vitaminnal.
A sheffieldi egyetem kutatói szokatlan módszerrel mérték fel a D-vitamin tél végére kialakuló hiányát. Egy kórházban az újszülöttek köldökzsinórvérében mérték meg a vitaminszintet, és kiderült, hogy a tavasz elején született babák 70 százalékának a normál szint alatti volt a D-vitamin tartaléka. A kicsik D-vitamin szintje nemcsak a csontjaik egészséges fejlődése szempontjából fontos. Finnországi vizsgálatok tanúsítják, hogy az alacsony D-vitamin szint összefüggésben áll az I. típusú (gyerekkori) diabétesz kialakulásával. Megdöbbentő adat, hogy egy finn kisgyereknek százszor nagyobb esélye van a cukorbetegségre mint egy hasonló korú kicsinek a napsütéses Venezuelában.
A D-vitamin pótlást kapó gyerekeknél harmadával csökken a diabétesz esélye! Ma már tudják, hogy a D-vitamin hiánya károsodást okoz a hasnyálmirigy sejtjeiben és inzulinrezisztencia alakulhat ki a szervezetben. Különösen fontos ezért, hogy a babák, főleg az anyatejesek, külön kapjanak D-vitamint. Ugyanígy hasznos azonban várandós és szoptatós anyukáknak, 50 éves kor felettieknek, vegáknak, akik halat, tejet és tojást sem esznek, illetve azoknak is, akik rendszeresen használnak magas faktorszámú naptejet.
A felnőttek napi normál adagja a vitaminból 10 mikrogramm, de akár kétszer ennyi szedésének sincsenek mellékhatásai. Sokkal nagyobb adagban (50 mikrogramm fölött/nap) már gyengíti a csontokat, és kálciumlerakódásokat (pl. vesekő) hozhat létre a testünkben. Nyáron napi tíz perc a napon fedetlen arccal és karral, fényvédő nélkül épp elég ahhoz, hogy D-vitamin raktáraink feltöltődjenek, és még ne fenyegessen a bőrrák veszélye.

Regisztráció
Elfelejtett jelszó